1+مردم

حامیان دکتر سعید جلیلی

1+مردم

حامیان دکتر سعید جلیلی

1+مردم
بایگانی
پیوندهای روزانه

للحق

دولت آمریکا تحریم فروش گوشی تلفن همراه و نرم‌افزار را به ایران لغو کرد

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم پایگاه اینترنتی رویترز اعلام کرد آمریکا بخشی از تحریم‌ها را علیه ایران در حوزه ارتباطات لغو کرد.

به‌گفته این افراد این تصمیم که در روز پنج‌شنبه اجرایی شد به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد گوشی‌های تلفن همراه،‌ نرم‌افزار و سایر تکنولوژی‌های مرتبط با ارتباطات شخصی را به ایرانی‌ها بفروشند.

بر این اساس شرکت‌هایی مثل اپل می‌توانند آخرین و جدیدترین تولیدات گوشی و نرم‌افزار خود را روانه بازار ایران کنند. البته با وجود تحریم‌ها،‌ این محصولات از سال 1992 در بازار سیاه در دسترس متقاضیان ایرانی بوده‌اند.

کاهش سطح تحریم‌ها در حوزه تکنولوژی می‌تواند تلاشی از سوی دولت آمریکا برای تأثیرگزاری بر انتخابات ایران و پیشبرد اهداف خود در این زمینه باشد. دولت آمریکا در سال 2009 نیز که انتخابات با اغتشاشات در ایران همراه بود پشتیبانی رسانه‌ای و ارتباطی گسترده‌ای از اغتشاش‌گران به عمل آورد.

رویترز نیز لغو تحریم‌ها را در حوزه تکنولوژی ارتباطات علیه ایران تلاشی از سوی دولت آمریکا برای نشان دادن حسن‌نیت خود در قبال شهروندان ایرانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ارزیابی کرده است.

  *بر اساس این گزارش دولت آمریکا در انتخابات گذشته نیز با رفع برخی محدویت‌ها با اجازه صدور برخی نرم‌افزارها و ارائه خدمات اینترنتی مثل چت و ای‌میل را به ایران موافقت کرد.

درعین‌حال وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه گفت: لغو تحریم‌ها در هفته جاری گسترده‌تر از قبل است و به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای تولیدی خود را به شهروندان ایرانی بفروشند.

وی که در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی سخن می‌گفت افزود: ما هیچ تمایلی به قطع ارتباطات نداریم. ما در واقع می‌خواهیم به‌هرنحو ممکن ارتباطات را گسترش دهیم.

با این حال کارشناسان می گویند این ادعا بسیار بی ارزش و احتمالا خالی از محتواست.

به عقیده این کارشناسان دولت امریکا عمدا و در آستانه انتخابات در حال دروغگویی است تا بتواند نظر مثبت مردم ایران را به سمت کاندیداهای مطلوب خود جلب کند.

یک کارشناس به «ایران هسته ای» گفت: «صادرات موبایل و کامپیوتر به ایران هرگز تحریم  نبوده است. همچنان که دارو هم هیچ وقت تحریم نشده است. اینها بازی های رسانه ای است. آنچه در واقعیت وجود دارد تحریم نقل و انتقال وجوه بین بانکی است. این موضوع است که باعث شده نتوان دارو خرید یا موبایل و کامپیوتر به ایران وارد نشود».

این کارشناس ادامه داد: «حالا باید دید منظور خانم شرمن چیست. آیا بناست تحریم های بانکی دستکاری شود و مثلا نقل و انتقال وجوه برای خرید موبایل و قطعات کامپیوتری آزاد شود»؟

وی این احتمال را بسیار بعید دانست.

در عین حال، یک کارشناس دیگر در گفت و گو با «ایران هسته ای» این مسئله را مطرح کرد که دولت امریکا مدت هاست تلاش می کند در حوزه الکترونیک و ارتباطات، نیروهای غربگرا در داخل ایران را توانمند کرده و از توان دولت ایران و برای کنترل فضای مجازی بکاهد.


  • سرباز سید علی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی